Läs inlägget från "sjöhäst"
Om du vill kontakta någon av medlemmarna utanför forumet klickar du på medlemmens namn.

Svara på inlägg INLÄGG
Medlem Rimliga prishöjningar på service? Datum
sjöhäst Hej!

(Ni som jobbar som urmakare har säkert ett bra svar på detta.)

Jag har min Seamaster iväg på service nu; förra gången var för lite mindre än 5 år sedan. Jag skickar direkt till Swatch Group Nordic, för det är ändå där klockan hamnar om de lokala urmakarna inte reder ut det själva.

Förra gången fick jag ett kostnadsförslag på c:a 2300 och ett slutresultat på c:a 2500. Inga konstigheter. Den här gången är kostnadsförslaget 3750. Först trodde jag att de hade skrivit fel och att det skulle vara 2750, men så är det inte. Ej heller råder misstanke om allvarligare fel på klockan, utan anledningen att det "blivit dyrare är att alla priser stigit sen sist du lämnade in din klocka" (utklippt från e-mail).

Jag vill absolut serva min klocka, och jag har stort förtroende för att Swatch Group Nordic gör det på bästa sätt, men jag ville ändå räkna på det.

Schweizerfrancen är i dag, mycket grovt räknat, 20% högre än den var 2008. Det påverkar ju om reservdelarna kommer från Schweiz. KPI har ökat med c:a 6% sedan 2008. Det skulle ge en kostnadsökning på 27%, medan det nu är 50%. Min förhoppning är att en så stor del av denna ökning som möjligt går till urmakarnas lön, pension och svensk skatt, förstås.

Men är det inte en väldigt kraftig ökning? Det känns som att 2500 spänn är en helt okej utgift, men strax under 4000 spänn är ändå rätt mycket.

(Ja, man kan alltid kommentera det med "köp en billig quartz-klocka på Clas Ohlson då", men det är skillnaden relativt den tidigare kostnaden och inte kostnaden i sig som är den springande punkten; vad fick jag mer för pengarna nu, och varför har min lön inte ökat i samma takt som prisökningarna?)
2013-02-21 10:44:36
SVAR
urm Du måste ju veta vad som görs, att jämföra en sk täthetsservice med en komplett genomgång känns väldigt konstigt.