Läs inlägget från "sjöhäst"
Om du vill kontakta någon av medlemmarna utanför forumet klickar du på medlemmens namn.

Svara på inlägg INLÄGG
Medlem Rimliga prishöjningar på service? Datum
sjöhäst Hej!

(Ni som jobbar som urmakare har säkert ett bra svar på detta.)

Jag har min Seamaster iväg på service nu; förra gången var för lite mindre än 5 år sedan. Jag skickar direkt till Swatch Group Nordic, för det är ändå där klockan hamnar om de lokala urmakarna inte reder ut det själva.

Förra gången fick jag ett kostnadsförslag på c:a 2300 och ett slutresultat på c:a 2500. Inga konstigheter. Den här gången är kostnadsförslaget 3750. Först trodde jag att de hade skrivit fel och att det skulle vara 2750, men så är det inte. Ej heller råder misstanke om allvarligare fel på klockan, utan anledningen att det "blivit dyrare är att alla priser stigit sen sist du lämnade in din klocka" (utklippt från e-mail).

Jag vill absolut serva min klocka, och jag har stort förtroende för att Swatch Group Nordic gör det på bästa sätt, men jag ville ändå räkna på det.

Schweizerfrancen är i dag, mycket grovt räknat, 20% högre än den var 2008. Det påverkar ju om reservdelarna kommer från Schweiz. KPI har ökat med c:a 6% sedan 2008. Det skulle ge en kostnadsökning på 27%, medan det nu är 50%. Min förhoppning är att en så stor del av denna ökning som möjligt går till urmakarnas lön, pension och svensk skatt, förstås.

Men är det inte en väldigt kraftig ökning? Det känns som att 2500 spänn är en helt okej utgift, men strax under 4000 spänn är ändå rätt mycket.

(Ja, man kan alltid kommentera det med "köp en billig quartz-klocka på Clas Ohlson då", men det är skillnaden relativt den tidigare kostnaden och inte kostnaden i sig som är den springande punkten; vad fick jag mer för pengarna nu, och varför har min lön inte ökat i samma takt som prisökningarna?)
2013-02-21 10:44:36
SVAR
urm Du måste ju veta vad som görs, att jämföra en sk täthetsservice med en komplett genomgång känns väldigt konstigt.
Du kan gå in på www.breitling.com och service och där kan du se de olika service bla maniens eller overhoul. till detta kommer det givet vis reservdelar. tex kan jag berätta att ett vanligt verk 7750 som sitter i en del chrono, vid genomgång ska alla visare bytas kostnad ca1000.-( man använder inte samma visare 2 ggr pga att de kan lossna och det blir märken i visarna när man tar bort dom vidare ska fjäderhuset bytas a 5-600.- ,ett hjul i uppdraget sk bytas glaspackning, 4st trycknappspackningar, kron packning halspackning, boett packning.
2013-02-23 12:44:04
sjöhäst Jag ifrågasätter inte att det kostar pengar, utan den RELATIVA prisökningen. För jag förutsätter att de gjorde samma fullständiga service enl.

http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-intervention/complete-maintenance-service

2008 som de gör denna gång. Och om det nu är samma sak som görs 2013, och man _efter_ att ha kompenserat för valutaförändringar _och_ KPI ser att det trots detta kostar 40% mer i dag än vad det gjorde då, hur kan det komma sig?

Det är inget snack om saken att det är en rejäl massa jobb som görs på ett noggrant sätt. Men det var det väl då också? Har urmakarnas lön ökat med 40% sedan 2008? (Inte mig emot i så fall; en stor del av det går ju till skatt som kommer mig tillgodo sedan.) Eller har urmakarnas lön utvecklats som för oss andra, och är det i så fall Swatch Group som vill dra in mer pengar för samma tjänst? Eller har man en 40% mer omfattande service nu än man hade då?
2013-02-25 11:33:38
urm Hej
Jag kan inte säga hur mycket i % som urmakarnas löner ökat men jag tror att det blir en större stigning framöver om jag får sia i framtiden. Vidare kan jag säga att från 2008 och framåt har det skett en förändring inom schweizisk urindustri, man har sk certifierat verkstäder dvs en massa verktyg ska införskaffas för att vara en sk certifierad verkstad och då ska det vara verktyg från Schweiz naturligtvis( undrar om någon koppling finns...) detta gör att priserna går upp. Man tittar inte på kompetensen så mycket kan jag säga, ett Omega 7750 är i grunden samma som Longines 7750 som ett 7750 från Tag heuer.
Som saget det kommer att vara samma priser som för en bil mek i timmen och det är väl ok eller?
2013-03-02 14:30:57
sjöhäst Gärna pengarna till urmakarna, och gärna pengar till kompetens. Sådant är bra och ska premieras. Synd om det är prisökningar som går till icke-kompetensrelaterade verktygsinköp om det nu inte tillför något. Menmen. Det förklarar i alla fall en del av vad som ligger bakom.

(Vår mycket duktige bilmek, som vi sällan besöker annat än för service eftersom bilen han rekommenderade funkar utmärkt och när han servar den gör han ett bra och effektivt jobb så att vi inte behöver komma tillbaka förrän nästa service, gör samma utmärkta jobb i år som han gjorde 2008, men hans priser har inte stigit 40%...)

Tack för din info i ämnet! Det klargjorde en del av mina funderingar.
2013-03-04 09:57:08
thimotyh Hej, en fråga som ni kanske kan svara på då ni gjort eller har koll på service. Jag måste byts ut balansen i min omega guödklocka från 50-talet. Urmakaren jag har den inlämnad på som gjort service o bytt ut lite saker sa 2000:- för den servicen o det kände jag var helt ok. Men nu balansen behöver bytas säger han det kommer gå på ytterligare 2000.. Är detta rimligt för att byta balansen??
mkt tacksam för svat
2014-06-17 12:45:00

Vill du svara på inlägget?
För att svara på ett inlägg måste du vara inloggad. Om du inte är medlem ännu kan du registrera dig här»

Klockan.se © 2003  

Användarnamn: Lösenord: Bli medlem Glömt lösenord?