Läs inlägget från "cartman"
Om du vill kontakta någon av medlemmarna utanför forumet klickar du på medlemmens namn.

Svara på inlägg INLÄGG
Medlem Omega seamaster gmt Fråga Datum
cartman Hej

Har en ref 2234.50,00 från 2001. Funkat som en klocka(hehe) i alla år.Dock började den dra sig rätt så rejält vid denna tiden förra året,varpåjag lämnade den på service på Hukes ur i m-ö. av ngn anledningkunde dom inte serva den själva utan skickade den till omega. 3500:-senare så funkade allt toppen, fram tillför en månad sedan då den börjar uppträda likadant, drar sig flera minuter varje dag och den verkar ha problem med att automatiskt vrida upp sig,så ibland tappar jag en timme mitt på dagen. Fråga: kan man förvänta sig ett år efter service att detta skall hända,om inte kan man på ngt sätt hävda att Huke skall stå för service igen? eller är den bara för gammal så att jag skall sluta lägga pengar på den?
2012-12-20 17:51:26
SVAR
urm Hej
Huke är en utmärkt urmakare, du kan med förtroende lämna klockan där för en undersökning om vad som hänt klockan, du kommer att få ett svar som du kan lita på.
Verket du har är ett "gammalt" modifierat 2892 eta, detta sitter i många klockor med olika sk finishering eller kvalitet. Detta är inget svårt verk, det brukar gå mellan 4-6 år efter genomgång, så jag tror det är någon yttre åverkan som har orsakat den dåliga gången.
Bara en fråga har du provat att dra upp den manuellt så att fjädern är på 100% sen har den lättare att hålla laddningen.
2012-12-29 19:12:43
sjöhäst Huke har troligtvis skickat den till Swatch Group Nordic i Stockholm, som är Omegas officiella serviceverkstad i Sverige. De kanske har skickat ner den i Europa, vad vet jag, men det kan vara värt att veta att om man servar direkt hos Swatch Group Nordic så står det i deras papper att 24 månades garanti lämnas på servicen (fattas bara för de pengar man betalar; 50% dyrare i år än 2008, och då har schweizerfrancen bara ökat c:a 17% gentemot kronan och svenska KPI ändrats med 6%).

Enligt konsumenttjänstlagen, som ju är tvingande för näringsidkaren, så gäller 3 års reklamationsrätt. Skillnaden mot garantin är att det är en tyngre bevisbörda för dig när det är reklamation än när det är garanti.

Däremot kan ju Huke hävda att du har misshandlat klockan allt vad du har och att det därför inte är tal om garanti (eller reklamation, för den delen, om man är utanför garantitid) och vägra åtgärda det, men om du inte har gjort det så ska det mycket till för att en seriös näringsidkare ska köra ett sådant bemötande.
2013-02-21 10:32:07
urm För det första så kan jag säga att det finns flera anledningar till att priserna går upp, det ena och det största är att lönerna på urmakare ökar mycket i till följd av att det finns för få urmakare och alldeles för få urmakare som verkligen skruvar. Du kommer att få se en helt annan prisuppgång än den vi är van vid.
Att skicka till agenter kan vara bra i vissa fall men man ska veta det att många av urmakarna som sitter på dessa verkstäder är rent nybakade med ingen erfarenhet i bagaget.
När det gäller verket kan jag bara konstatera att det är inte det mest genomtänkta konstruktion jag har arbetat med och att vänta så många år mellan att serva den är inte bra.
Jag vet inte heller vad SGN gjorde med klockan när den var uppe. Jag kan bara konstatera att det finns en hel del goodwill hos omega om detta verket pga de problem man haft med verken.
Jag säger det igen Du kan med förtroende vända dig till HUKE och många andra duktiga urmakare som sitter runt om i landet, där får du goda råd och tips på hur ditt klockägende blir så billigt och bra som möjligt.
Ett allmänt råd:
När man körer en mekanisk klocka i synnerhet tala med en utbildad urmakare för att få råd om vad du ska ha för verk mm
Jag ser människor som bara har köpt en "fin" klocka som är helt fel, man har inte tänkt igenom hur man ska bruka klockan.
Fritt översatt finns det väl ingen som skulle köpa en Ferrari och köra terräng med?
2013-02-23 12:17:16

Vill du svara på inlägget?
För att svara på ett inlägg måste du vara inloggad. Om du inte är medlem ännu kan du registrera dig här»

Klockan.se © 2003  

Användarnamn: Lösenord: Bli medlem Glömt lösenord?