Läs inlägget från "carta"
Om du vill kontakta någon av medlemmarna utanför forumet klickar du på medlemmens namn.

Svara på inlägg INLÄGG
Medlem Står mellan Omega och Breitling Datum
carta Hej!

har börjat intressera mig för klockor och har fastnat för två modeller!

Breitling Blackbird

Omega Seamaster Planet Ocean Chrono

vad tror ni om dessa? fördelar och nackdelar med köpen och vad bör jag tänka på? vilken klocka har bäst rykte för hållbarhet och precision?

jag kan även tänka mig att köpa bättre begagnat om kvitto och alla papper finns med. vad skall man kolla efter vid köp av en begagnad klocka hos en privatperson för att inte bli tutad?
2012-03-06 11:51:53
SVAR
urm Hej
Oerhört fina klockor båda men, dessa är bland de dyraste klockorna om något gär sönder/ service.Var noga med att kolla service ca var annat år annars köp inte. Vilken du än väljer så är en rätt skött klocka en masterpiece.
2012-03-06 17:12:00
big pappa yo carta jag köpte en omega planet ocean för tre år sen jag köpte den helt ny jag rekomenderar omega av hela mitt hjärta vilken enastående kvalitet wow jag låvar den sviker dig alldrig plus att servicen är på längre sikt för jag behöver ej serva klockan på 7 till 8 år om du gemför andra märken har de kårtare service intervaller mellan 3 till 6 år omega har ju de co axiala urverket som george daniels mästaren av alla har utveklat tillsammans med omega han har vänt up å ner på urmakar världen ingen på 250 år har lyckats sen de tradisonela swiss lever escapment med att göra urverk som co axial escapment så beg eller nytt vilken en du väljer får du en masterpiece kolla gärna på danielslondon.com och omega.com 2012-03-08 11:17:05
urm hej
Jag sitter och skruvar med bla dessa båda märken varje dag, och jag kan tycka att som jag nämnde båda har sina fördelar nackdelar. Till big p vill jag såga att service intervallen i säg är egentligen ingen stor skillnad, den servicen du pratar om är sk täthets service alltså byte packningar mm ok inställning av gången samt oljning av hakpalletterna ingår. Jag skulle inte rekommendera 7-8 år mellan bytena av packningar. Alltså svårt val, kul klockor båda men försiktigt med begagnat.
2012-03-09 20:17:09
big pappa Jag är ingen urmakare så jag ödmjukar mig å böjer mitt huvud inför dig dina ord är lärorik urm jag uppskattar tillrätta visning så lär jag mig mera om urverk så med andra ord ska jag byta packning efter 4 år? Vad kostar en sådan service Mvh Big pappa en fråga till har jag jag använder ej klockan under vatten påverka de service intervall.? 2012-03-12 22:21:13
urm Priset varierar men vårt pris på sk täthetsservice 1500.- innebär samtliga packningar bytas, boetten polleras tvättas gångpartiet oljas, gångjustering trycktest.
2 ja, de påverkar det är o-ringar i din klocka, men jag rekommenderar ändå att ha intervallen. Går klockan sk torr på olja och det blir gegga på framförallt haken finns ingen vidhäftning för ny olja och man får plocka ner hela klockan för rengöring.
2012-03-19 12:10:08
big pappa Tack för dina värde fulla svar jag ska ha koll på alla täthetsservicar de blir billigare att göra de hära små servicar änn å göra de stora service eller måste jag göra de stora service med ? 2012-03-20 22:11:33
big pappa Yo glömde fråga vart kan jag finna en urmakare som kan serva urverk som min omega utan att skicka i väg den till omega? 2012-03-20 22:16:17
urm Hej
Den stora servicen kommer ändå, kanske lite senare, det är så att urmakaren ser detta på ett instrument hur stor amplituden på din klocka är och utifrån de bedömer när det är dax för stor service.Det är viktigt att bedömningen sker efter man har oljat haken, amplituden kan öka med så mycket som 50 grader efter oljning.
2 Det ska komma ut ett register ganska snart på vilka som är verkstads certade precis som på Breitling. Detta håller Omega på med nu, och man ska åka runt under vår och höst till butiker som har anmält att man vill bli certade.
2012-03-23 21:10:26
big pappa yo tack för info om allt detta men med andra ord har jag köpt en mycket fin klocka med ett mycket fint urverk å en pålitlig vän för livet och gör jag alla servic på klockan så håller den till mina två söner osv mvh big pappa 2012-03-31 20:30:47
big pappa har en fråga om bulova klockor är de japanska miyota urverk som sitter i klockan sämre urvrek en de swiss made och vad är skillnaden på japan å swiss 2012-03-31 20:55:19
urm Jag har väldigt liten erfarenhet av bulova ( förutom att ett av gesällproven gick på en Bulova stämgaffel ur) men ett miyota verk är ett billigt verk, diftsäkert men billigt. swiss made verk finns det mycket av, bra och dåliga, måste ha ref och nummer.
Japanska verk från SEIKO kommer nu starkt ( Seiko Ananta bla) verkar vara hög kvalitativa verk,ska snart på kurs på dessa. Ska bli roligt att se om standarden håller mot Schweizarna.
2012-04-06 06:59:24
big pappa Ok jag har tre olika nummer på klockan vet ej vilket är rätt men jag skriver ner de så får du se om vilket de rätta är 12412557,c8671564,96A123 min fråga är också hur stor skillnader de är mellan de co-axial uret å bulovas ur verk är de som en bently och en Audi 2012-04-25 23:21:25
big pappa Kul å veta skillnader mellan dessa två verk för jag är lycklig ägare av både bulova och omega seamaster planet ocean 2012-04-25 23:23:57
urm hej
Har du öppnat Bulovan?
Där finns ett sk cal nummer, skulle vilja ha det
2012-05-01 11:09:18
big pappa Nej jag har inte de utan jag har läst på bak sidan av uret på pendeln vart hittar
Cal nummret på klockan på denna kan man se hela verket bak mvh Big pappa
2012-05-07 22:49:47
big pappa Hej jag tror att de är Cal nummer 8671564 eller Cal nummer 1727 eller Cal nummer 96A123 dessas är de nummer som jag hittar de två sist nämnda nummer är nog någon av de som är Cal nummer hoopas jag har,prickat rätt mvh Big pappa 2012-05-13 10:22:59
urm caliber nummer står oftast under eller i anslutning till balansen
på bryggan står märkets beteckning tex omega 1430 och så har du det riktiga numret eta 255 111 eller som på omega 2500a som man gjorde en påbyggnad på jag tror det var eta 2892 eller var det 2824 då är grunden 2892 med en modifiering av omega till 2500
Det som står på baksidan av boetten är ref nummer alltså modell nummer, det står ofta ett serie nummer också som är specifikt för just din klocka, ett sk spårnings nummer
2012-05-17 12:27:24
big pappa Tack för info jag tror att de är Cal nummer 1727 2012-05-20 22:33:54
big pappa YO urm har du hittat info om den bulova cal ? Är den bra urverk ? Mvh Big pappa
2012-05-29 15:52:39
big pappa Har en fråga till dig Mr urm vilken temperatur håller ett mekaniskt ur inne i klockan är de hur mycket man använder klockan eller av all fraktion som uppstår mvh Big pappa 2012-06-08 10:03:18

Vill du svara på inlägget?
För att svara på ett inlägg måste du vara inloggad. Om du inte är medlem ännu kan du registrera dig här»

Klockan.se © 2003  

Användarnamn: Lösenord: Bli medlem Glömt lösenord?